Ablonczy László : Templom, parlament, kínpad: megannyi színpad
A szerző az elmúlt száz év történelmi és közügyi eseményeit szembesíti a színház és főként a magyar dráma ügyének gondolataival. Kezdve az 1919. szeptember 30-i stációval, amikor a kolozsvári Magyar Nemzeti Színház Hamlet előadásának nézőit a román katonaság puskatussal zavarta ki saját színházából. Aztán következett Észak-Erdély visszatérése; a szerző külön tanulmányban tárgyalja a Londonba emigrált Szabó Zoltán színházi gondolatait. A bolseviki triptichon című fejezetben az 19451960 közötti színházi élet három tragikus sorsú művészét (Déry Sári, Földes Gábor, Gellért Endre) idézi. Újabb fejezetben személyes emlékek és dokumentumok segítségével Illyés Gyula, Hubay Miklós alakját idézi fel, továbbá Tamási Áron eddig ismeretlen dokumentumait illeszti az életműbe, és részletesen feltárja Páskándi Géza utolsó éveit. A közügyi gondolatokkal is áthatott kötet zárófejezete a Vidnyánszky Attilával készült interjú, valamint a Blaskó Péter művészi pályáját összefoglaló beszélgetés. A könyv ném
Hasonló könyvek
A nemzeti varázskörében
Szerző: Ablonczy László
Ablonczy László: A nemzeti varázskörében című, Arcképek, tanulmányok, jegyzetek alcímű kötete a Nemzeti Színház 20. századi történetének sorsfordító eseményeiről, ellentmondásos ..
Hamlet, a magyar
Szerző: Ablonczy László
Ablonczy László színháztörténész, kritikus esszékötete a kezdetektől, vagyis 1790-től követi nyomon a magyarországi Hamlet-előadások történetét egészen a sorsfordító 1956-os eszte
A nemzeti varázskörében
Szerző: Ablonczy László
Ablonczy László: A nemzeti varázskörében című, Arcképek, tanulmányok, jegyzetek alcímű kötete a Nemzeti Színház 20. századi történetének sorsfordító eseményeiről, ellentmondásos ..
Régimódi színháztörténet - ávh-s iratokkal...
Szerző: Ablonczy László
Szabó Magda Ókút című regényének Színház című fejezetében írja: kicsiny gyermekkorától micsoda delejes élményt jelentettek neki a Csokonai Színház előadásai! A színpad bodulatáb